Ημερολόγιο

Η σελίδα μου στο facebook

Σαν σήμερα

Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

Ιστορία Β' Γυμνασίου - Οι σταυροφορίες και η πρώτη άλωση της Πόλης



Τι ήταν οι σταυροφορίες;
Οι σταυροφορίες ξεκίνησαν να εκδηλώνονται τον 11ο αιώνα με πρωτοβουλία των παπών με σκοπό την απελευθέρωση του Πανάγιου Τάφου και των Αγίων Τόπων, που είχαν καταληφθεί από τους Σελτζούκους (1077).

Ποιες ήταν οι αιτίες των Σταυροφοριών;
Οι αιτίες ήταν οι εξής :
1)      η φήμες για τις αγριότητες των Αράβων και των Σελτζούκων Τούρκων κατά των προσκυνητών.
2)      Τα οικονομικά προβλήματα της Δύσης
3)      Το κάλεσμα για βοήθεια του Αλέξιου Α’ Κομνηνού προς τους ηγεμόνες των Σταυροφόρων.

Η Α’ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ (1096-1099)
Κηρύχθηκε από τον πάπα Ουρβανό Β’ στην Κλερμόν της Γαλλίας (1095). Είχε κυρίως θρησκευτικό χαρακτήρα, αν και τα οικονομικά προβλήματα (υπερπληθυσμός, έλλειψη γης) έπαιξαν σημαντικό ρόλο για την πραγματοποίησή της. Στην ουσία, ήταν δύο σταυροφορικοί στρατοί :                                                                                        
α) ο απλός λαός, που όμως ήταν ανοργάνωτος και ηττήθηκε από τους Τούρκους και
β) οι φεουδάρχες, που ακολούθησαν και νίκησαν τους Τούρκους.                         
Ξαναπήραν εδάφη που παραχώρησαν στο Βυζάντιο μετά από συμφωνία. Οι φεουδάρχες ίδρυσαν ηγεμονίες και μικρά κρατίδια στη Συρία και την Παλαιστίνη.

Η Β’ και η Γ’ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ (12ος αιώνας)
Αυτές οι δύο σταυροφορίες απέτυχαν. Σημαντική για το Βυζάντιο ήταν η απώλεια της Κύπρου μετά την 3η Σταυροφορία. Η Κύπρος καταλήφθηκε από τον άγγλο βασιλιά Ριχάρδο Λεοντόκαρδο και παραδόθηκε στο φράγκο (Γάλλο) Γουίδο Λουζινιάν (1192). Οι Βυζαντινοί δεν ξαναπήραν ποτέ πίσω το νησί, που παρέμεινε στους δυτικούς για 4 αιώνες.

Η Δ’ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ
Μετά την Α’ Σταυροφορία υποχώρησαν τα θρησκευτικά κίνητρα και οι αιτίες των σταυροφοριών ήταν κυρίως οικονομικές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η Δ’ Σταυροφορία. Οι σταυροφόροι που είχαν σαν αρχικό στόχο την Αίγυπτο και τη Συρία, άλλαξαν πορεία και κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη το 1204.

Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου